بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات با مشتری در شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار.گروه مدیریت دولتی ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران

2 غیر انتفاعی مقدس اردبیلی

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات با مشتری در شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل است. ازآنجاکه در عصر حاضر، مدیریت کیفیت و ارائه خدمات باکیفیت برای مشتری یکی از مهم‌ترین الزامات و مزیت‌های رقابتی برای بقا و رشد هر سازمان یا شرکت است لذا در این تحقیق به بررسی شاخص‌های تأثیرگذار فرهنگ‌سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات پرداخته‌شده است. روش تحقیق مورداستفاده از نوع توصیفی، پیمایشی می‌باشد. همچنین جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان و کارشناسان مربوط در شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل می‌باشند. نمونه آماری این تحقیق با توجه به جدول مورگان برای جامعه آماری 212 نفری، 137 نفر در نظر گرفته‌شده است. نوع نمونه گیری در این تحقیق تصادفی ساده است. داده‌های تحقیق با روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری‌شده و ابزار مورداستفاده پرسشنامه بوده است. اطلاعات تحقیق به کمک نرم‌افزار SPSS و LISREL و با استفاده از آزمون‌های آماری، توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دهد فرهنگ‌سازمانی و ابعاد آن؛ (درگیری در کار، سازگاری، انطباق‌پذیری و رسالت) به کیفیت مدیریت جامع تأثیر معناداری دارند و فرهنگ‌سازمانی و ابعاد آن به کیفیت خدمات با مشتری تأثیر معناداری دارد؛ و در آخر با توجه به یافته‌های تحقیق به شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل پیشنهادهای کاربردی ارائه گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of organizational culture on comprehensive quality management and customer service quality in Ardabil province water and sewage company

نویسندگان [English]

  • Rakhshani javid 1
  • Ebrahim Jahangir 2
1 Assistant Professor, Department of Public administration, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Ardabili Holy Non-Profit University
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of organizational culture on comprehensive quality management and customer service quality in Ardabil province water and Sewage Company. Since in today's era, quality management and providing quality services to customers is one of the most important requirements and competitive advantages for the survival and growth of any organization or company, therefore, in this research, the influence indicators of organizational culture on comprehensive quality management and service quality have been investigated. The used research method is descriptive, survey. Also, the statistical population of this research includes all employees and relevant experts in the water and sewage company of Ardabil province. According to Morgan's table, the statistical sample of this research is 137 people for the statistical population of 212 people. The type of sampling in this research is simple random. The research data was collected by library and field method and the used tool was questionnaire. Research information has been analyzed with the help of SPSS and LISREL software and using statistical, descriptive and inferential tests. The results show that organizational culture and its dimensions; (involvement in work, compatibility, adaptability and mission) have a significant effect on the quality of comprehensive management, and organizational culture and its dimensions have a significant effect on the quality of customer service; And finally, according to the findings of the research, practical suggestions should be presented to the water and sewage company of Ardabil province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational culture
  • comprehensive quality management
  • customer service quality
  • water and sewage company of Ardabil province