بررسی نقش جاه طلبی در تحریک خلاقیت بین کارآفرینان استان فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران

چکیده

هدف بررسی نقش جاه‌طلبی در تحریک خلاقیت بین کارآفرینان انجام‌گرفته است. شرکت‌کنندگان، شامل 129 نفر از مدیران کارآفرین وکارآفرینان بودند که با بهره‌گیری از فهرست معرفی‌شده مرکز کارآفرینی و اشتغال‌زایی دانشگاه شیراز در قالب یک روش تصادفی از نوع ساده انتخاب شدند. روش تحقیق، شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از رویکرد فراترکیب و در بخش کمی از شیوه توصیفی - همبستگی استفاده شد. بر همین اساس، 4 عامل فردی و کارآفرینانه، اقتصادی و مالی، فناوری و نوآوری و دانش سازمانی به‌عنوان عوامل مؤثر بر تحریک خلاقیت کارآفرینان مشخص شدند. ضمن آن‌که روایی در هر دو شیوه به‌صورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخص‌های لینکلن و گوبا (1985) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافته‌های این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی (با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی) و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخص‌های جمعیت شناختی با استفاده از نرم‌افزار (SPSS و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج در نهایت نشان داد، هر 4 شاخص فردی و کارآفرینانه، اقتصادی و مالی، فناوری و نوآوری و دانش سازمانی بر تحریک خلاقیت کارآفرینان تأثیر معنادار داشتند. بنابراین به نظر می‌رسد، جهت مداومت در کار کارآفرینان و همچنین تقویت خلاقانه آن‌ها در کنار عوامل فردی، می‌بایست به استفاده از فناوری‌های جدید، مدیریت دانش سازمانی و زیرساخت‌های مالی و اقتصادی توجه ویژه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of ambition in stimulating creativity among entrepreneurs in Fars province

نویسندگان [English]

  • Marzieh Heydari 1
  • Morasa Khodabandeh 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Abadeh Branch, Islamic Azad University, Abadeh, Iran
2 Master in Educational Administration, Department of Educational Sciences, Abadeh Branch, Islamic Azad University, Abadeh, Iran
چکیده [English]

, this research has been carried out with the aim of "investigating the role of ambition in stimulating creativity among entrepreneurs". The participants included 129 entrepreneurial managers and entrepreneurs who were selected using the introduced list of Shiraz University Entrepreneurship and Employment Center in a simple random method. The research method was a mixed method (qualitative and quantitative), which in the qualitative part of the metacomposite approach and in the quantitative part of the descriptive method of causal correlation; based on structural equation modeling was used in a new way. Based on this, 4 individual and entrepreneurial factors, economic and financial, technology and innovation and organizational knowledge were identified as effective factors on stimulating the creativity of entrepreneurs. In addition, the validity in both methods was confirmed in an acceptable manner, and the reliability in the metacomposite approach was confirmed based on Lincoln and Guba (1985) indices and in the preliminary study of the quantitative part, using Cronbach's alpha coefficients. In order to analyze the findings of this study in the qualitative part of document analysis (with emphasis on domestic and foreign studies) and in the quantitative part of descriptive statistics (demographic indicators using SPSS software and inferential statistics (resulting from structural equation modeling criteria with software) Smart PLS) was used. Finally, the results showed that all 4 individual and entrepreneurial indicators, economic and financial, technology and innovation, and organizational knowledge had a significant effect on stimulating the creativity of entrepreneurs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ambition
  • stimulation of creativity
  • entrepreneurs
  • fars province