بررسی تأثیر بازاریابی اجتماعی در توسعه گردشگری شهری و کارآفرینی شهری در اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی مقدس اردبیلی

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

چکیده

در عصر حاضر، بازاریابی اجتماعی به عنوان ابزاری مهم جهت ارتقای گردشگری شهری و کارآفرینی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است و نقش شهرداری ‌ها در این فرایند بیش از پیش اهمیت یافته است. این پژوهش با هدف تحلیل تأثیر بازاریابی اجتماعی بر توسعه گردشگری شهری و کارآفرینی شهری در شهرداری اردبیل انجام شد. از لحاظ روش ‌شناسی، تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت، توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری آن را مدیران و کارکنان شهرداری اردبیل با تعداد ۳۵۰۰ نفر تشکیل دادند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، ۳۴۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب و درنهایت ۲۸۹ پرسشنامه بازگشتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های استاندارد بازاریابی اجتماعی (عباسی، ۱۳۹۳)، گردشگری شهری (فرجی و همکاران، ۱۴۰۳) و کارآفرینی شهری (ریزوندی و همکاران، ۱۳۹۸) بود که روایی و پایایی آن‌ها با استفاده از تحلیل‌های آماری تأیید شد و داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان داد اثر بخشی، اعتماد، قابلیت دسترسی، قیمت، محصول، تنوع و ترویج فعالیت‌های بازاریابی اجتماعی شهرداری اردبیل هر یک تأثیر معناداری بر توسعه گردشگری شهری و کارآفرینی شهری دارند و تمامی فرضیات فرعی تأیید شدند. این مطالعه بیانگر اهمیت اساسی بازاریابی اجتماعی در تحرک‌ بخشی به گردشگری شهری و کارآفرینی است؛ لذا پیشنهاد می‌شود شهرداری اردبیل با طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی اجتماعی نوآورانه، تقویت زیرساخت‌های دسترسی و ترویج محصولات فرهنگی و کارآفرینانه، مشارکت ذی ‌نفعان و افزایش شفافیت در فرآیندهای اجرایی، زمینه توسعه پایدار و کارآمدتری را برای شهر فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of social marketing on the development of urban tourism and urban entrepreneurship in Ardabil

نویسندگان [English]

  • alireza bayrami 1
  • Hessam Rasouli 2
1 University Moghadas Ardabili
2 Islamic Azad University, Ardabil Branch
چکیده [English]

In the present era, social marketing has been considered by urban management as an important tool for promoting urban tourism and entrepreneurship, and the role of municipalities in this process has become more important than ever.This research was conducted with the aim of analyzing the impact of social marketing on the development of urban tourism and urban entrepreneurship in Ardabil Municipality.In terms of methodology,the present research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature, and its statistical population consisted of managers and employees of Ardabil Municipality with a number of 3500 people, of which 346 people were selected as a sample using simple random sampling method, and finally 289 returned questionnaires were analyzed.The data collection tools included standard questionnaires on social marketing (Abassi, 2014),urban tourism (Faraji et al.,2014),and urban entrepreneurship (Rizvandi et al., 2019), whose validity and reliability were confirmed using statistical analyses, and the data were analyzed using SPSS and LISREL software.The results showed that the effectiveness, trust, accessibility, price, product, diversity,and promotion of social marketing activities of Ardabil Municipality each have a significant impact on the development of urban tourism and urban entrepreneurship, and all sub-hypotheses were confirmed.This study demonstrates the fundamental importance of social marketing in stimulating urban tourism and entrepreneurship; therefore, it is suggested that Ardabil Municipality should design and implement innovative social marketing programs, strengthen access infrastructures, and promote cultural and entrepreneurial products, involve stakeholders, and increase transparency in executive processes to provide a more sustainable and efficient development environment for the city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social marketing
  • urban tourism development
  • urban entrepreneurship
  • Ardabil Municipality
  • تاریخ دریافت: 28 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 آذر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 12 آذر 1404