پژوهش آمیخته(کمی و کیفی) بکارگیری مدیریت منابع انسانی الکترونیکی(e-HRM) بر عملکرد سازمانی: با میانجیگری متغیرهای زمینه ای عملکرد کارکنان و رضایت شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران

چکیده

هدف این مقاله بررسی این موضوع است که آیا پیامدهای حاصل از عملکرد کارکنان و رضایت شغلی اثر استفاده از e-HRM بر عملکرد سازمانی را میانجیگری و تقویت می کند یا خیر. داده‌ها از طریق نظرسنجی شامل 35 سازمان با استفاده از سیستم‌های e-HRM جمع‌آوری شد. یک طرح پژوهش ترکیبی نسبی متوالی برای مطالعه استفاده شد. برای مرحله کمی مطالعه، از روش نمونه گیری ساده طبقه بندی شده استفاده شد. برای مرحله کیفی از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. بین استفاده از e-HRM و پیامدهای کارکنان رابطه مثبت وجود دارد. عملکرد کارکنان و رضایت شغلی تأثیر استفاده از e-HRM بر عملکرد سازمانی را میانجیگری می کند. عملکرد کارکنان و رضایت شغلی متغیرهای زمینه ای هستند که پیکربندی های e-HRM موثر را مشخص می کنند. سازمان ها باید روی پیامدهای کارکنان سرمایه گذاری کنند تا پتانسیل e-HRM را به حداکثر برسانند. پیکربندی‌های e-HRM که با ابعاد متعدد مشخص می‌شوند، احتمالاً ارزش سازمانی را می‌افزایند. برای موفقیت سازمانی، استقرار سیستم های e-HRM باید با سطوح بالای عملکرد کارکنان و رضایت شغلی انجام شود. این مطالعه به مجموعه دانش رو به رشد در ابعاد مختلف کمک می‌کند، به طوری که پیکربندی‌های e-HRM موثر را مشخص می‌کند و باعث موفقیت سازمانی می‌شود. عملکرد کارکنان و رضایت شغلی باید به ویژگی‌های پیکربندی e-HRM موثر اضافه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mixed-method (Quantitative and Qualitative) Research on the Application of Electronic Human Resource Management (e-HRM) on Organizational Performance: Mediated by Contextual Variables of Employee Performance and Job Satisfaction

نویسنده [English]

  • ALI RAEIS POOR
1. Assistant Prof., Department of Public Administration,Ramh.C,Islamic Azad University,Ramhormoz,Iran.
چکیده [English]

The aim of this paper is to investigate whether the outcomes of employee performance and job satisfaction mediate and enhance the effect of e-HRM use on organizational performance. Data were collected through a survey involving 35 organizations using e-HRM systems. A sequential proportional mixed research design was used for the study. For the quantitative phase of the study, a simple stratified sampling method was used. For the qualitative phase, a purposive sampling method was used. Structural equation modeling technique using a macro-process approach was used to analyze the collected data. There is a positive relationship between the use of e-HRM and employee outcomes. Employee performance and job satisfaction mediate the effect of e-HRM use on organizational performance. Employee performance and job satisfaction are contextual variables that determine effective e-HRM configurations. Organizations should invest in employee outcomes to maximize the potential of e-HRM. E-HRM configurations characterized by multiple dimensions are likely to add organizational value. For organizational success, the deployment of e-HRM systems should be accompanied by high levels of employee performance and job satisfaction. This study contributes to the growing body of knowledge on various dimensions, identifying effective e-HRM configurations that drive organizational success. Employee performance and job satisfaction should be added to the characteristics of effective e-HRM configurations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational performance"
  • employee performance"
  • job satisfaction"
  • "
  • configuration"
دوره 3، شماره 2
شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 20 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 29 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش: 04 آبان 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 04 آبان 1404