بررسی تاثیر استراتژهای نوین بازاریابی بر ایجاد مزیت رقابتی و اعتماد عمومی در خدمات بانکداری (مطالعه موردی: بانک ملی استان اردبیل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت وحسابداری، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استراتژهای نوین بازاریابی بر ایجاد مزیت رقابتی و اعتماد عمومی در خدمات بانکداری بود. تحقیق حاضر با رویکردی توصیفی/ همبستگی و با هدفی توسعه ای- کاربرد انجام گرفته بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 701 نفر از کارکنان بانک ملی استان اردبیل در سال1402بوده است. با توجه به ویژگی های جامعه آماری و شیوه نمونه گیری طبقه‌ای و استفاده از فرمول حجم نمونه مورگان، تعداد 182 نفر از کارکنان بانک ملی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه‌های استاندارد جواد پور (1393)، سانتانا و پالاسیو (2018) و لی و همکاران (2002) استفاده گردید. درسنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و همچنین روایی همگرا و واگرا و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای پرسشنامه اعتماد عمومی 88/0، استراتژی‌های نوین بازاریابی 91/0 و مزیت رقابتی 86/0 به دست آمد. همچنین اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد استراتژهای نوین بازاریابی و تمامی ابعاد آن (کنترل و ارزیابی، برنامه های تبلیغاتی، مشتریان و مهارت های بازار) بر ایجاد مزیت رقابتی تاثیر معناداری داشتند( p= <0/05). نتایج همچنین نشان داد استراتژهای نوین بازاریابی و تمامی ابعاد آن (کنترل و ارزیابی، برنامه های تبلیغاتی، مشتریان و مهارت های بازار) بر اعتماد عمومی تاثیر معناداری داشتند( p= <0/05).
کلید واژگان: استراتژهای نوین بازاریابی، مزیت رقابتی، اعتماد عمومی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of new marketing strategies on creating competitive advantage and public trust in banking services (Case study: Ardabil Province National Bank)

نویسنده [English]

  • Aida Alidoost
Department of Management and Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the impact of new marketing strategies on creating competitive advantage and public trust in banking services. The current research was conducted with a descriptive/correlation approach and with a development-application goal. The statistical population of this research included 701 employees of the Agricultural Bank of Ardabil province in 1402. According to the characteristics of the statistical population and the method of stratified sampling and the use of Morgan's sample size formula, 182 employees of the Agricultural Bank were selected as a sample. In this research, the standard questionnaires of Javadpour (2013), Santana and Palacio (2018) and Lee et al. (2002) were used to measure the variables. In measuring the validity of the questionnaire, the method of face/content validity as well as convergent and divergent validity was used and Cronbach's alpha method was used to determine its reliability. For the public trust questionnaire, 0.88, 0.91 new marketing strategies and 0.86 competitive advantage were obtained. Also, the information obtained from the questionnaires was analyzed using structural analysis. The research results showed that new marketing strategies and all its dimensions (control and evaluation, advertising programs, customers and market skills) had a significant effect on creating a competitive advantage (p=<0.05). The results also showed that new marketing strategies and all its dimensions (control and evaluation, advertising programs, customers and market skills) had a significant effect on public trust (p=<0.05).
Keywords: new marketing strategies, competitive advantage, public trust

کلیدواژه‌ها [English]

  • new marketing strategies
  • competitive advantage
  • public trust