بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی اینترنتی شرکت‌های برتر صادراتی بر رشد آنها به بازار بین المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران.

چکیده

امروزه اینترنت راهی برای بازاریابی و پیروزی بر رقبا در بازار بین‌المللی‌ می‌یابد. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و سنجش رابطۀ قابلیت های بازاریابی اینترنتی شرکت‌های ایرانی و رشد آنها در بازار بین المللی می‌باشد. برای نیل به این هدف جهت بررسی این موضوع بر شرکت‌های موجود در کشور ایران تمرکز گردید. ابتدا با استفاده از فرمول کوکران از بین صد شرکت برتر ایران 80 شرکت با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. که از هر شرکت یک مدیر بازاریابی انتخاب گردید. و سپس در بین شرکت هایی که در لیست شرکت های برتر نبوده ان نیز به همین تعداد انتخاب شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات در این تحقیق، پیمایشی مبتنی بر پرسشنامۀ استاندارد بوده است. در روش پیمایشی از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. با نرم افزار spss به تحلیل و توصیف متغیرها و فرضیه‌های پژوهش، و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل به آزمون مدلِ تحلیل عامل تأییدی پرداخته شد. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که برای آزمون مدل به صورت تحلیل مسیر، اثرات مستقیم هر یک از متغیرهای «جهتگیری استراتژی بین‌المللی»، «دسترسی به اطلاعات»، «قابلیت‌های شبکه بین المللی» بر «رشد شرکت‌ها در بازار بین المللی» به ترتیب با بتای609/0، 199/0 و 168/0 بدست آمده است. ولی تأثیر متغیر قابلیتهای بازاریابی اینترنتی به صورت غیر مستقیم بر رشد شرکت ها در بازار بین المللی به واسطۀ متغیرهای «جهت گیری استراتژی بین‌المللی»، «دسترسی به اطلاعات»، «قابلیت‌های شبکه بین المللی» دارای بتای 309/0 می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of internet marketing capabilities of top export companies on their growth in the international market

نویسندگان [English]

  • faeze sabouri 1
  • hassan vahedi 2
  • Seyed Hossein Hosseini 2
1 Ph.D. Candidate in Business Administration, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Shahrood Branch, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

Today, the Internet is a way to market and win over competitors in the international market. Therefore, the purpose of the present study is to identify and measure the relationship between the Internet marketing capabilities of Iranian companies and their growth in the international market. To achieve this goal, the focus was on companies in Iran. First, using the Cochran formula, 80 companies were selected from the top 100 companies in Iran using simple random sampling. One marketing manager was selected from each company. Then, the same number of companies were selected from the companies that were not on the list of top companies. The data collection method in this study was a survey based on a standard questionnaire. The questionnaire technique was used in the survey method. SPSS software was used to analyze and describe the variables and research hypotheses, and LISREL software was used to test the confirmatory factor analysis model. The results of the research indicate that for testing the model in the form of path analysis, the direct effects of each of the variables "international strategy orientation", "access to information", "international network capabilities" on "growth of companies in the international market" were obtained with betas of 0.609, 0.199 and 0.168, respectively. However, the indirect effect of the variable of Internet marketing capabilities on the growth of companies in the international market through the variables "international strategy orientation", "access to information", "international network capabilities" has a beta of 0.309.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet marketing capabilities
  • international network capabilities
  • international market
  • international strategy orientation
  • access to information