نقش فناوری های نوین مالی در بهبود کارآیی و عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیریت، واحد ارس، جلفا، ایران

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش فناوری های نوین مالی( فین‌تک‌ها) در بهبود کارآیی و عملکرد سازمانی بانک‌ها انجام گرفته است. در این تحقیق روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، توصیفی– همبستگی می‌باشد. حجم جامعه آماری را کلیه کارکنان شعب منتخب بانک کشاورزی استان آ.غ به تعداد 158 نفر تشکیل می‌دهند که با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه آماری، به تعداد 112 نفر برآورد گردید. جهت اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در بانک فرهنگی و همکاران(1394)، پرسشنامه عملکرد سازمانی اچیو (1984) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به دلیل استاندارد بودن تائید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرون باخ به ترتیب، 779/0 و 815/0 به دست آمد. با توجه به غیر نرمال بودن داده‌ها از تحلیل معادلات ساختاری تحت نرم‌‌افزار Smart PLS و تحلیل bootstrapping جهت آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری فین‌تک‌ها و مؤلفه‌های آن(استفاده از تلفن‌بانک، استفاده از اینترنت بانک، استفاده از همراه بانک، استفاده از دستگاه پایانه فروش، استفاده از دستگاه خودپرداز)در بهبود عملکرد سازمانی نقش مثبت و معنی‌دار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of new financial technologies in improving the efficiency and performance of banks and financial institutions.

نویسنده [English]

  • javad khalilzadeh
Islamic azad university, aras branch. jolfa, iran.
چکیده [English]

Abstract:
The present study aimed to determine the role of fintech in improving the organizational performance of banks. In this research, the method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population consists of 158 employees of Keshavarzi Bank of West Azarbaijan province that using Morgan table, the sample size was estimated to be 112 people. To measure the variables, the questionnaire of applying new technologies in the Bank of Farhangi and Associates (2015) and the Achive Organizational Performance Questionnaire (1984) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by the standard and its reliability was 0.779 and 0.815 through Cronbach's alpha coefficient, respectively. Considering the abnormal data, structural equation analysis was used under Smart PLS software and bootstrapping analysis to test the hypotheses. The results showed that fintechs and its components (use of telephone bank, Internet banking, mobile banking, use of terminal vending machine, ATM) have a positive and significant role in improving organizational performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Fintech Technology
  • Performance
  • Bank