طراحی مدل عوامل تأثیرگذار بر سلامت سازمانی مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت،دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ردبیل، مرکز تشکیلات خانه کارگر، پارس آباد، ایران

چکیده

مدارسی که سلامت سازمانی را دنبال می‌کنند، در نهایت در بحبوحه چالش‌ها، رفاه و آرامش را در محل کار خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. همه مدارس سختی‌هایی را تجربه کرده اند، اما انتخاب‌هایی که مدیران و رهبران هنگام اولویت دادن به سلامت سازمان‌های خود انجام می‌دهند، می‌تواند تجربه معلمان، روحیه کلی و طول عمر موفقیت مدرسه را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل عوامل تأثیرگذار بر سلامت سازمانی مدارس انجام شده است که از نوع پژوهش توسعه ای است . جامعه آماری تحقیق حاضر را 250 نفر از نخبگان مدارس استان اردبیل تشکیل می دهند. روش نمونه گیری در این تحقیق روش نمونه در دسترس به تعداد 40 نمونه می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش دلفی براساس مراحل سه گانه اشمیت و همکاران (2001) استفاده شده است. یافته های نشان داد که 31 شاخص در 4 بعد انطباق، نیل به هدف، انسجام و یکپارچگی، دوام مناسب سلامت سازمانی مدارس است. و رتبه بندی شاخص ها مدل عوامل تأثیرگذار سلامت سازمانی نشان داد، شاخص « تعیین استانداردهای بالا توسط مدیران» بالاترین رتبه و شاخص «رفتار مدیر در مشخص کردن مناسبات و روابط کاری با معلمان» در پایین ترین قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model of factors influencing organizational health in schools

نویسنده [English]

  • Qader Vazifeh Damirchi
Management Department, University of Applied Science and Technology, Worker House Center, Parsabad, Iran
چکیده [English]

Institutions that aim for organizational health fundamentally prioritize the well-being and tranquility of their work environments, even when faced with difficulties. Every educational institution has faced challenges; however, the decisions made by leaders and administrators regarding the emphasis on the well-being of their organizations can significantly enhance teachers' experiences, boost overall morale, and contribute to the long-term success of the school. This study focuses on creating a model to understand the elements that affect organizational health within schools, categorizing it as a developmental research study. The current study focused on a statistical population that included 250 distinguished school educators from the Ardabil province. In this research, a convenience sampling technique was employed, involving a total of 40 samples. The data was analyzed using the Delphi method according to the three stages outlined by Schmidt et al. (2001). The results indicated that 31 measures across the four dimensions of adaptation, goal attainment, cohesion, and integration are appropriate for ensuring the sustainability of organizational health within educational institutions. The assessment of the indicators within the organizational health influencing factors model revealed that the criterion "establishing high standards by managers" received the highest ranking, while the criterion "manager's behavior in shaping working relationships with teachers" was rated the lowest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational health
  • education
  • schools