شناسایی و رتبه بندی پیشران های موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید در کسب و کار های کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت، دانشکده مدیریت، استادیار،واحد زاهدان،دانشگاه آزاد اسلامی،زاهدان،ایران

2 مدیریت، دانشکده مدیریت، آزاد زاهدان، ایران

3 مدیریت، دانشکده مدیریت، زاهدان، ایران

4 مرکز پژوهشی تمدن اسلامی، قم، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی پیشران های موثر بر توسعه محصولات جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از حیث هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود و در انجام آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده و نظر به اینکه این تحقیق در یک مقطع زمانی خاص انجام می شود جزء تحقیقات پیمایش مقطعی به حساب می آید. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است که در روش میدانی از پرسشنامه ارجحیت بندی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران ارشد و متخصصان حوزه بازاریابی و تحقیق و توسعه در شرکت های کوچک ومتوسط استان سیستان و بلوچستان هستند که تعداد 35 نفر به عنوان نمونه آماری بصورت هدفمند انتخاب شدند. به جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی از قبیل درصد فراوانی و نمودار استفاده میشود و از آزمون تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به جهت اولویت بندی شاخصه ها بهره گرفته شده است. جهت انجام آزمون فوق از نرم افزار Expert Choice استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل فناورانه، تجاری، بازاریابی و مدیریتی بر توسعه محصولات جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان تاثیر دارند که عامل فناورانه دارای بیشترین اهمیت و مدیریتی کمترین اهمیت را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking effective drivers for the success of modern product development in small and medium businesses in Sistan and Baluchistan province

نویسندگان [English]

  • atiyeh azimi 1
  • faeae afsari 2
  • aezea azimi 3
  • sed mohammad amin hosseini 4
1 Management, Faculty of Management, Ustadyar, Vahid Zahedan, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 Management, Faculty of Management, Azad Zahedan, Iran
3 Management, Faculty of Management, Zahedan, Iran
4 Islamic Civilization Research Center, Qom, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to identify and rank the factors affecting the development of new products in small and medium businesses in Sistan and Baluchistan province. In terms of its purpose, this research is considered part of applied research, and a descriptive survey method was used in conducting it, and considering that this research is conducted at a specific point in time, it is considered part of cross-sectional survey research. In order to collect information, library and field studies have been used, and a preference questionnaire has been used in the field method. The statistical population of this research is the senior managers and experts in the field of marketing and research and development in small and medium companies of Sistan and Baluchistan province, 35 people were selected as a statistical sample. In order to analyze the data, descriptive statistics such as frequency percentages and graphs are used, and Analytical Hierarchy Test (AHP) has been used to prioritize the indicators. Expert Choice software was used to perform the above test. The findings of the research showed that technological, commercial, marketing and managerial factors have an impact on the development of new products in small and medium businesses of Sistan and Baluchistan province, that the technological factor is the most important and the managerial factor is the least important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New product development
  • technological factors
  • business factors
  • marketing factors
  • management factors