شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های رهبری اخلاقی در سازمان‌های پایدار (مورد مطالعه: شرکت خودروسازی سایپا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 دانشگاه آازد اسلامی - واحد تهران شمال

3 دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران شمال

چکیده

امروزه یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های رفتارهای اخلاقی مبحث مفهوم رهبری اخلاقی است و در سازمان‌ها به مسئله‌ای حیاتی تبدیل شده است. رهبری اخلاقی با ایجاد ارزش‌ها، آگاهی اخلاقی و غیره سلامت سازمانی، عمل‌گرایی در خصوص ارزش‌های سازمان را موجب می‌شود. از سوی دیگر امروزه صنعت خودروسازی موتور رشد اقتصادی و از مهم‌ترین صنایع موجود در اقتصاد از نظر گردش مالی است، لذا بایستی به شدت به توسعه پایدار آن پرداخت و اثرات و چالش‌های مرتبط با آن شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های رهبری اخلاقی در سازمان‌های پایدار در شرکت سایپا به عنوان مورد مطالعه انجام گرفت. ماهیت پژوهش به صورت اکتشافی صورت گرفت و در ابتدا بر اساس مطالعه پیشینه مرتبط با شاخص‌های رهبری اخلاقی، ابعاد و مولفه های اولیه شناسایی شد و مبانی سوالات مصاحبه در بخش کیفی قرار گرفت. بررسی بخش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS و همچنین جهت تحلیل و تفسیر نتایح از دو نرم افزار SPSS و Smart pls استفاده شده است. مدل ارائه شده در تحقیق بر اساس شاخص‌های برازش دارای مطلوبیت می‌باشد و مورد تایید است. در بخش تحلیل عاملی تاییدی نیز مشخص شد پس از حذف 2 گویه در فاز اصلاح مدل، مولفه‌های پرسشنامه دارای بار عاملی معنادار شده و متغیرهای تحقیق را به صورت معناداری تبیین می‌نمایند. نتایج بررسی تحلیل کیفی و کمی داده ها نشان داد ویژگی سازمانی، ویژگی فردی و ویژگی گروهی مولفه‌های رهبری اخلاقی در سازمان‌های پایدار هستند که هر کدام با شاخص‌هایی تعریف و تبیین می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking Ethical Leadership Indicators in Sustainable Organizations (Case study: Saipa Automobile Company)

نویسندگان [English]

  • Azadeh Ashrafi 1
  • Mohsen Mohammadian Saravi 2
  • Amir Ehsanfar 3
1 Islamic Azad University, Tehran North Branch
2 Islamic Azad University - Tehran North Branch
3 Islamic Azad University - Tehran North Branch
چکیده [English]

Ethical leadership by creating values, moral awareness, etc ,. causes organizational health, pragmatism regarding the organization's values. On the other hand, nowadays, the automotive industry is the engine of economic growth and one of the most important industries in the economy in terms of financial turnover, therefore, it should be strongly focused on its sustainable development and the effects and challenges related to it should be identified and analyzed. This research was conducted with the aim of identifying and ranking ethical leadership indicators in sustainable organizations in SAIPA Company as a study. The nature of the research was conducted in an exploratory manner and initially, based on the background study related to ethical leadership indicators, primary dimensions and components were identified and the basics of interview questions were placed in the qualitative section. Checking the structural equations section with PLS software and also using SPSS and Smart pls software to analyze and interpret the results. According to the output of the software. In the confirmatory factor analysis section, it was also found that after removing 2 items in the model modification phase, the components of the questionnaire have a significant factor load and explain the research variables in a meaningful way. The results of qualitative and quantitative data analysis showed that organizational characteristics, individual characteristics and group characteristics are the components of ethical leadership in sustainable organizations, each of which is defined and explained with indicators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Leadership
  • Sustainable Organizations
  • SAIPA Company