ارایه مدل یادگیری سازمانی در شرایط بحران کرونا (مورد مطالعه: شهرداری منطقه 17 تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

2 استادیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، ایران ، تهران

3 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، ایران ، تهران

چکیده

سازمان‌ها به منظور سازگاری با محیط خود و کسب مزیت رقابتی پایدار، به دنبال بهترین راه کارها هستند .یکی از راه‌های کسب مزیت رقابتی پایدار، تاکید بر آموزش کارکنان و بالا بردن اطلاعات و دانش ایشان است. در گذشته تنها کارکنان و رهبران به دنبال یادگیری بودند ولیکن امروز سازمان‌ها به دنبال یادگیری هستند.هدف این پژوهش ارایه مدل یادگیری سازمانی در شرایط بحران کرونا می باشد.روش پژوهش کمی از نوع توصیفی – اکتشافی می باشد. در بخش اول به روش نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری 30 نفر از خبرگان متخصص در این حوزه انتخاب شدند حجم نمونه در بخش دوم 269 نفر از کارکنان شهرداری که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند بودند.ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه بود که روایی وپایایی آن نیز تایید شد یافته های تحقیق نشان داد که رهبری تحول گرا، فرهنگ یادگیری، مدیریت دانش و رفتار سازمانی از ابعاد اصلی مدل یادگیری به همراه 10 زیر معیاراست همچنین الویت بندی بر اساس Anp فازی انجام گرفت که فرهنگ یادگیری الویت اول عوامل رهبری تحول گرا، مدیریت دانش و رفتار سازمانی در رتبه های بعدی قرار گرفتند. شهرداری میتواند با ایجاد مکانیزم ارزشگذاری بر تحقیقات و پژوهش های کارکنان و ایجاد آرشیو علمی اقدام به ارتقاء سطح علمی و یادگیری کارکنان نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the effective factors on organizational learning in the conditions of the Corona crisis using the fuzzy Anp method (Study case: Tehran District 17 Municipality)

نویسندگان [English]

  • sadigheh Tootian 1
  • Leila Saeidi 2
  • masume Mehran 3
1 Associate Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Tehran West Branch
2 Assistant Professor, Islamic Azad University, Tehran West Branch, Tehran, Iran
3 Master of Public Administration, Islamic Azad University of Tehran West, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim and purpose of this research is to identify the effective factors on organizational learning in the conditions of the Corona crisis using the fuzzy Anp method (case study: Tehran District 17 Municipality). This research is practical in terms of purpose and the research method is descriptive-exploratory. The statistical community of experts of this research is made up of 30 university professors and specialists of the 17th district of Tehran (managers and senior experts) and the statistical community of 269 employees. In this research, the purposeful sampling method was used. Sampling was done based on the knowledge and experience of people and their availability. The main factors affecting organizational learning in the conditions of the Corona crisis were identified based on the research background and the opinion of experts on transformational leadership, learning culture, knowledge management and organizational behavior, and a total of 10 sub-criteria were determined for the main factors. The results of the research showed that the learning culture was the most effective on organizational learning in the conditions of the Corona crisis in the municipality of 17th district of Tehran, and then the factors of transformational leadership, knowledge management and organizational behavior were ranked next.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational learning
  • Corona crisis
  • Fazi Anp
  • Municipality of 17th district of Tehran