بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز7p بر تصمیم گیری خرید محصولات سبز مصرف کنندگان کشت و صنعت مغان با متغییر میانجی crm

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به تصویر شرکت و بازاریابی سبز و تأثیر آن بر قصد خرید مصرف‌کنندگان محصولات سبز کشت و صنعت مغان صورت گرفته‌است. بر این اساس، نمونه‌ای ازمصرف‌کنندگان محصولات سبز و کارشناسان کشت و صنعت مغان در استان اردبیل انتخاب گردیده و مورده بررسی قرار گرفته‌است. ما در پژوهش به هشت معیار مشخص و تعریف شده به بررسی تصمیم‌گیری خرید محصول سبز کشت و صنعت مغان با متغییر میانجی crm در استان اردبیل پرداختیم پژوهش فوق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری مصرف‌کنندگان محصولات سبز کشت صنعت مغان و کارشناسان آن شرکت در استان اردبیل می‌باشد حجم نمونه با استفاده از فرمول جامعه نامحدود کوکران 384 نفر محاسبه گردید و روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و ابزار استفاده‌شده پرسش‌نامه می‌باشد برای نتیجه یافته‌های از نرم‌افزار spss استفاده گردید. که نتایج حاصل نشان می‌دهد: که (محصول ، قیمت، مکان، تبلیغ ،نیروی انسانی ،شواهد فیزیکی ،فرایند)7pو تصمیم گیری خرید محصول سبزو ارتباط با مشتری(crm) تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

On the decision to buy green consumer products of Moghan agriculture and industry with the mediating variable crm

نویسنده [English]

  • Simin Safavi
Islamic Azad University, Ardabil branch
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the attitude of consumers towards the image of the company and green marketing and its effect on the intention of consumers to purchase green products of Moghan agriculture and industry. Based on this, a sample of consumers of green products and experts of agriculture and industry of Mughan in Ardabil province has been selected and investigated.In the research, we investigated eight specific and defined criteria to investigate the decision to buy green products of Moghan agriculture and industry with the intermediary variable of CRM in Ardabil province. The statistical population is the consumers of the green products of Sanat Moghan and the experts of that company in Ardabil provinceThe sample size was calculated using Cochran's unlimited population formula of 384 people, and the data collection method was field-based, and the instrument used was a questionnaire, and spss software was used for the results of the findings. The results show that (product, price, location, promotion, human power, physical evidence, process) 7p and green product purchase decision and customer relationship (CRM) have a significant impact.

کلیدواژه‌ها [English]

  • green marketing
  • purchase decision
  • customer relationship management
  • 7p marketing mix
  • green marketing mix