بررسی اثربخشی نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی در ارتقاء توانمندیهای بازاریابی و فروش محصولات (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارس، هادیشهر، آذربایجان شرقی

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

3 مربی، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارس، هادیشهر، آذربایجان شرقی

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی در ارتقاء توانمندیهای بازاریابی و فروش محصولات استان آذربایجان شرقی می‌باشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی، از لحاظ روش جمع‌آوری داده از نوع میدانی، از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبان کسب و کارهای خانگی در سطح استان آذربایجان شرقی می‎باشند که به جهت نامشخص بودن تعداد شاغلین در سطح استان، تعداد جامعه آماری نامحدود فرض گردید. برای نمونه گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، و حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 384 نفر بدست آمد. و به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های توانمندیهای بازاریابی و فروش مورگان و همکاران (2012) و پرسشنامه اثربخشی نمایشگاههای مشاغل خانگی ناظمی و میرزاده(1385) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد .نتایج تحقیق نشان داد شرکت در نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی در ارتقاء توانمندیهای بازاریابی و فروش محصولات استان آذربایجان شرقی تاثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of business product supply exhibitions Domestic in improving the capabilities of marketing and selling products

نویسندگان [English]

  • mohammad hasan haddadi 1
  • fatemeh bahrami rad 2
  • maryam azimi alamdari 2
  • behroz sirang 3
1 نبوت Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Aras Branch, Hadishehr, East Azerbaijan,
2 Master of Business Administration
3 Instructor, Department of Accounting, Islamic Azad University, Aras Branch, Hadishehr, East Azerbaijan, Bsirang@yahoo.com
چکیده [English]

The purpose of the present research is to investigate the effectiveness of home business product supply exhibitions in improving the marketing and sales capabilities of products in East Azarbaijan province. The current research is descriptive in terms of method, field type in terms of data collection method, and applied research in terms of purpose. The statistical population of the research includes the owners of home businesses at the level of East Azarbaijan province, and due to the uncertainty of the number of employees at the level of the province, the number of the statistical population was assumed to be unlimited. For sampling, simple random sampling method was used, and the statistical sample size was 384 people using Morgan's table. And in order to collect data, Morgan et al.'s (2012) marketing and sales capabilities questionnaire and Nazmi and Mirzadeh's (2015) home business exhibition effectiveness questionnaire were used. To analyze the data, structural equation modeling and especially the path analysis technique was done using SmartPLS software. The research results showed that participating in home business product supply exhibitions improves the marketing and sales capabilities of East Azerbaijan province. It has a positive effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • home business product supply exhibitions
  • marketing and sales capabilities
  • product development capabilities
  • pricing capabilities