بررسی تاثیر استراتژی بهره برداری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی قابلیت بازاریابی "مطالعه موردی شرکت کاشی تبریز"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ،کارسناش ارشد مدیریت،بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، اصفهان، ایران

3 گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران ، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر استراتژی بهره برداری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی قابلیت بازاریابی "مطالعه موردی شرکت کاشی تبریز" است. هدف پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی پیمایشی است. همچنین جمع‌آوری داده‌ها به روش میدانی یود. در این پژوهش از پرسش‌نامه ( شارما، نگوین و کریک ، 2018 ) جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد که شامل 19 سؤال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است. جهت بررسی روایی پرسش‌نامه از نظر اساتید و کارشناسان استفاده شد و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایای ترکیبی و اشتراکی بررسی و تأیید شد. جامعه آماری مورداستفاده در پژوهش حاضرکلیه کارشناسان شرکت کاشی تبریز می‌باشد با استفاده از نرم‌افزار GPOWER تعداد 121 نفر به‌عنوان نمونه نهایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. جهت آزمون فرضیه‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنین با استفاده از نرم‌افزار SPSS و PLS اطلاعات تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تمامی فرضیه ها و برازش مناسب مدل تحقیق را تایید می کند و نتایج نشان‌دهنده تأثیر مثبت استراتژی بهره برداری بر عملکرد صادرات با نقش قابلیت بازاریابی است. در این راستا استراتژی بهره برداری برعملکرد صادرات با مقدار معناداری برابر با (2.134) تاثیر مثبتی دارد. و قابلیت بازایابی نیز برعملکرد صاردات با مقدار معناداری برابر با (6.789)تاثیر مثبتی دارد. همچنین استراتژی بهره برداری بر قابلیت بازار با مقدار معناداری برابر با (18.681) تأثیر گذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of exploitation strategy on export performance with the mediating role of marketing capability "case study of Tabriz tile company"

نویسندگان [English]

  • Shahabuddin Mirzaian 1
  • Fatemeh Ghasemi 2
  • Fariba Salahi 3
1 Department of Management, Master of Management, Commerce, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Department of Management, Master of Management, Esfahan, Iran
3 Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of exploitation strategy on export performance with the mediating role of marketing capability "case study of Kashi Tabriz Company". The purpose of the current research is applied and descriptive survey. Also, data collection by iodine field method. In this research, a questionnaire (Sharma, Nguyen, and Carrick, 2018) was used to collect data, which includes 19 questions to measure all research variables. In order to check the validity of the questionnaire, it was used from the point of view of professors and experts, and its confirmatory factor analysis and its reliability were checked andconfirmed using Cronbach's alpha and combined and shared reliability. The statistical population used in the current research is all the experts of Kashi Tabriz company. Using GPOWER software, 121 peoplewereexamined as the final sample of the research. In order to test the hypotheses, the method of structuralequation modeling has been used. Also, information has been analyzed using SPSS and PLS software. The results confirm all the hypotheses and the proper fit of the research model, and the results show the positive effect of exploitation strategy on export performance with the role of marketing capability. In this regard, exploitation strategy has a positive effect on export performance with a significant value equal to (2.134). And recovery capability also has a positive effect on the performance of Sardat with a significant value equal to (6.789). Also, the exploitation strategy affects the market capability with a significant value equal to (18.681)

کلیدواژه‌ها [English]

  • exploitation strategy
  • export performance
  • marketing capability