تاثیر تحول دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بر ارتقای برند، جایگاه سازی و تجارت الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازاریابی، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، تهران

چکیده

پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیق کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی با تبیین تاثیر تحول دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بر ارتقای برند و جایگاه سازی و تجارت الکترونیک است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشد که تعداد آن در در حدود 100 هزار نفر در سال برآورد شد، روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری ساده و با استفاده از جدول مورگان- کرجسی انجام گرفت.برای گردآوری داده ها از چهار پرسشنامه استاندارد 1) تحول دیجیتال (جاجا و ذقیری)، 2) ارتقا برند (جاجا و ذقیری)، 3) جایگاه برند (جاجا و ذقیری) و 4) تجارت الکترونیک (ملویچ و همکاران) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز در دو بخش توصیفی و استنباطی صورت گرفت، با استفاده از نرم افزار پیش بینی گرایانه تحلیلی SPSS بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرونوف، آزمون بارتلت و KMO و تحلیل بارهای عاملی مدل مفهومی انجام شد و با نرم افزار مدلسازی مسیر Smart PLS نوع و شدت ارتباط بین متغیرها با آزمون ضریب معناداری و ضریب مسیر بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1) تحول دیجیتال بر ارتقای برند تأثیر دارد، 2) تحول دیجیتال بر موقعیت برند تأثیر دارد، 3) تحول دیجیتال بر تجارت الکترونیک تأثیر دارد، 4) بازاریابی دیجیتال بر ارتقای برند تأثیر دارد، 5) بازاریابی دیجیتال بر جایگاه برند تأثیر دارد و 6) بازاریابی دیجیتال بر تجارت الکترونیک تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

impact of digital transformation and digital marketing on brand promotion, positioning, and e-commerce

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Golchi 1
  • Amir Daneshvar 1
  • Abas Asadi 2
1 Department of Information Technology Management, Faculty of Management, Electronic Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Marketing Management, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Tehran, Tehran
چکیده [English]

The current research is based on the purpose of applied research and in terms of the method of data collection, it is a descriptive research of a survey type, explaining the impact of digital transformation and digital marketing on brand promotion, positioning, and e-commerce. The statistical population of this research is the customers of Digikala online store, whose number is estimated to be around 100,000 people per year. Four standard questionnaires were used: 1) digital transformation (Jaja and Zakiri), 2) brand promotion (Jaja and Zakiri), 3) brand positioning (Jaja and Zakiri), and 4) e-commerce (Melvich et al.). Data analysis was done in two parts, descriptive and inferential, using predictive analytical software SPSS to check the normality of data using Kolmogrof-Smironov test, Bartlett and KMO test and analysis of factor loadings of the conceptual model. It was done and with the Smart PLS path modeling software, the type and intensity of the relationship between the variables were checked with the test of significance coefficient and path coefficient. The research results showed: 1) digital transformation has an effect on brand promotion, 2) digital transformation has an effect on brand positioning, 3) digital transformation has an effect on e-commerce, 4) digital marketing has an effect on brand promotion, 5) digital marketing has an effect on Brand positioning has an impact and 6) digital marketing has an impact on e-commerce.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Transformation
  • Digital Marketing
  • Brand Promotion
  • Brand positioning
  • electronic business