طراحی مدل مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت اجرایی کردن نظام‌نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران،ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران، ایران

چکیده

چکیده

مدیریت فرهنگ سازمانی هدایت کارکنان در جهت درست را موجب می گردد. در این پژوهش سعی شده با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک، به طراحی و تبیین مدل مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت اجرایی کردن نظام‌ نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی اقدام شود. بر این اساس، با انجام مصاحبه با 14 نفر از اساتید و کارشناسان ارشد حوزه فرهنگ سازمانی در شرکت ملی پخش، تعداد 13 مقوله اصلی شناسایی شدند: بسترها مقوله‌های سیاست گذاری کلان فرهنگی، توجیه مدیران ارشد در زمینه اهمیت اجرای نظام نامه، نظام ارزیابی موثر، لحاظ خرده فرهنگ های سازمانی و تبیین اهمیت فرهنگ سازمانی برای کارکنان شرکت شناسایی گردیدند. همچنین فرایندها مقوله‌های اشتراک دانش، عدالت سازمانی، کارگروهی، بهبود مسنمر و مسئولیت پذیری اجتماعی شناسایی شد. پیامد مدل ارائه شده نیز، رضایت مشتریان و کاهش هزینه شناسایی شدند. همچنین مقوله هسته فرهنگ سازمانی تشخیص داده شد. همینطور مشخص شد بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به متغیرهای توجیه مدیران ارشد در زمینه اهمیت اجرای نظام نامه سازمان و نظام ارزیابی موثر و صحیح است که نشان از اهمیت توجه به متغیرها دارد.



واژگان کلیدی: مدیریت فرهنگ سازمانی، توجیه مدیران ارشد، سیاست گذاری کلان فرهنگی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the organizational culture management model in Iran's National Oil Products Distribution Company to implement the organizational culture development management system.

نویسندگان [English]

  • Davood Raznahan 1
  • Mahmood Rezaeizadeh 2
  • Mina Jamshidi 2
1 Islamic Azad University, Central Tehran branch,Tehran.Iran
2 Assistant Professor, Public Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract

Organizational culture management leads employees in the right direction. In this research, by using the qualitative research method of thematic analysis, it has been tried to design and explain the organizational culture management model in Iran's National Oil Products Distribution Company in order to implement the organizational culture development management system. Based on this, by conducting interviews with 14 professors and senior experts in the field of organizational culture in the National Broadcasting Company, 13 main categories were identified: platforms, macro-cultural policy categories, justification of senior managers in the field of the importance of implementing the policy, effective evaluation system , considering organizational subcultures and explaining the importance of organizational culture for company employees were identified. Also, the categories of knowledge sharing, organizational justice, work group, continuous improvement and social responsibility processes were identified. The result of the presented model was customer satisfaction and cost reduction. Also, the core category of organizational culture was recognized. Also, it was found that the highest frequency is related to the variables of the justification of senior managers in the context of the importance of implementing the organization's charter and the effective and correct evaluation system, which shows the importance of paying attention to the variables.



Keywords: management of organizational culture, justification of senior managers, macro-cultural policy making.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: management of organizational culture
  • justification of senior managers
  • macro-cultural policy making