شناسایی عوامل موثر بر تداوم کسب و کار (صنعت قطعه سازی خودرو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

3 مربی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارس، هادیشهر، آذربایجان شرقی

چکیده

هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر تداوم کسب و کار صنعت قطعه سازی خودرومی‎باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی محسوب می‎شود. جامعه آماری این تحقیق کلیه شامل کلیه مدیران و کارشناسان صاحب نظر و درگیر در زمینه تداوم کسب و کار شرکتهای فعال در بخش قطعه‎سازی خودرو کشور می‎باشند که 3000 نفر برآورد شد. برای تعیین حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 375 نفر بدست آمد. و برای نمونه گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. برای جمع آوری داده‏ها از پرسشنامه استفاده شد. برای جمع آوری داده‏ها از پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ ، جهت بررسی نرمال بودن داده‎ها از ضریب چولگی ، ضریب کشیدگی و همچنین جهت شناسایی عوامل موثر بر تداوم کسب و کار صنعت قطعه سازی خودرو از آزمون تی تک نمونه ای مستقل و جهت رتبه بندی عوامل شناسایی شده از روش AHP و نرم افزار اکسپرت چویس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد راهبر تداوم کسب و کار، برنامه‎ریزی اقتضایی، مدیریت بحران، مدیریت اضطراری، مدیریت ریسک سازمانی، بازیابی فاجعه، فرهنگ تداوم کسب و کار، تعهد و حمایت مدیریت ارشد و تحلیل تاثیر کسب و کار جزو هوامل موثر بر تداوم کسب و کار صنعت قطعه سازی خودرو کشور می‎باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting business continuity (Auto Parts Manufacturing Industry)

نویسندگان [English]

  • Jebreil Marzi Alamdari 1
  • Nasim Romianfar 2
  • Aliakbar Afgahi Freemani 3
1 Department of Management, Aras Branch, Islamic Azad University, Hadishehr, Iran
2 Instructor, Department of Management, Islamic Azad University, Ares Branch, Hadishehr, East Azerbaijan
3 Instructor, Department of Management, Islamic Azad University, Ares Branch, Hadishehr, East Azerbaijan
چکیده [English]

The purpose of this research is to identify the factors affecting the continuity of business in the automotive parts industry. Descriptive survey research method is considered practical in terms of its purpose. The statistical population of this research includes all managers and experts who have opinions and are involved in the business continuity of companies active in the country's automotive parts manufacturing sector, which was estimated at 3000 people. To determine the statistical sample size, 375 people were obtained using Morgan's table. And simple random sampling method was used for sampling. A questionnaire was used to collect data. A questionnaire was used to collect data. In order to check the reliability of the questionnaires from Cronbach's alpha coefficient, to check the normality of the data from the skewness coefficient, the skewness coefficient and also to identify the factors affecting the continuity of the business of the auto parts industry from the t-test of an independent sample and to rank the factors AHP method and Expert Choice software were used. The results of the research showed that business continuity management, contingency planning, crisis management, emergency management, organizational risk management, disaster recovery, business continuity culture, senior management commitment and support, and business impact analysis are among the factors affecting continuity. The business of the country's auto parts manufacturing industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • auto parts manufacturing industry
  • organizational risk management
  • crisis management
  • emergency management
  • contingency planning